Ferrari Hydroplane

Ferrari Hydroplane

Information om Ferrari Hydroplane

Mått: Längd: 32 tum. Bredd: 12,5 tum. Höjd: 10 tum.

100% individuellt handbyggda med konstruktionsmetoden planka-på-ram vilket liknar byggnaden av faktiska fartyg.

Detta är en fantastisk modell av Ferrari Hydroplane, handgjord av cederträ och mahogny.

Det finns hundratals små konstruktionsspikar synliga på skrovet. Instrumentbrädan har en tvåfärgad träpanel installerad med mätare i rostfritt stål med realistiskt utseende.

Sittbrunnen har ett handsytt rött lädersäte, en stor ratt i rostfritt stål och kopparpedaler.

Varje modell tar hundratals timmar att slutföra och måste genomgå en krävande kvalitetskontroll innan den lämnar verkstaden.

Modellen byggdes skalenligt med högkvalitativt trä som: röd cedar, rosenträ och mahogny.

Denna modell är fastsatt på en stor bas av massivt trä. Det blir en perfekt present till hem- eller kontorsinredare, båtentusiaster eller passionerade samlare.

Historisk notering:

En entusiast för motorbåtsracing, Achilles Castoldi bestämde sig för att fokusera på att sätta topphastighetsrekord 1953. Han beställde ett 800 kg hydroplanskrov som skulle byggas av Cantieri Timossi.

Skrovet döptes till Arno XI. När det gäller motorn, använde han en motor från Ferrari. På morgonen den 15 oktober 1953 lyckades Achille Castoldi slå klassens hastighetsrekord på 800 kg med en genomsnittlig ”flygkilometer” tvåvägshastighet på 150,49 miles per timme.

Han följde upp prestationen dagen efter genom att sätta ytterligare ett rekord på ”24 nautiska mil” med en medelhastighet på 102,34 miles per timme. Arno XI restaurerades i början av 1990-talet och lades ut på auktion på Coys Festival Silverstone 1997 där den dock inte såldes. Arno XI såldes dock så småningom på 2012 RM Auction i Monaco för 1,12 miljoner dollar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.