Information om HMS Bounty
Detta är en fullmonterad kopia av museikvalitet av H.M.S. Bounty, det brittiska fartyget från 1700-talet som är känt från filmen ”Mutiny on the Bounty”.
Detta är en ”Exclusive Edition” där modellen har ett unikt serienummer etsat in i skrovet, vilket gör att det går att identifiera produktionsdatum, material som använts och all annan produktionsinformation för en modell.
Hantverksmästare använder historiska fotografier, ritningar eller originalplaner bygger noggrant dessa mycket detaljerade trämodeller från grunden.
De är byggda i skala med högkvalitativt trä som: västerländsk rödceder, rosenträ och mahogny.
De är 100% individuellt handbyggda med hjälp av planka-på-ram-konstruktionsmetoden och liknar byggandet av faktiska fartyg. Varje modell tar hundratals timmar att slutföra och måste genomgå en krävande kvalitetskontroll innan de lämnar verkstaden.
Denna vackra H.M.S. Bounty-modellens egenskaper: trä i två färger på skrovet och tre däck. En unik bogsprötsdesign som består av mässingsstatyer och tillverkade träbitar som paneler. Det främre bogsprötet och tre stora master ansluts säkert med hjälp av avancerad rigg och linor som noggrant knyts och fästs för hand.
Varje mast har ett handsytt, utrullat segel gjort av fint linne. Metallankare och ett träroder är synliga på fram- och baksidan av fartyget.
På däcket finns stationerade kanoner i metall, autentiska handbyggda livbåtar med åror och plankor, träkran, ankarspel av trä, klocktorn och många andra handgjorda ornament. Det finns också ett utsökt detaljerat amiralskvarter i aktern med en vacker handgjord metalllykta, fantastiska statyer och många andra spektakulära mässingsprydnader.
Denna modell levereras som standard med en bas i massivt trä och namnskylt i mässing. Det kommer att vara en perfekt present till hem- eller kontorsinredare, båtentusiaster eller passionerade samlare.
Historiska anteckningar
HMS Bounty, även känd som HM Armed Vessel Bounty, var ett litet handelsfartyg som köptes av Royal Navy för ett botaniskt uppdrag. HMS Bounty hette ursprungligen Bethia, byggt i Hull i slutet av 1784. Navy Board köpte henne den 23 maj 1787, på förslag av Sir Joseph Banks och döpte om henne till Bounty. Den 8 juni 1787 var hennes första uppdrag.
Hon var 90 fot och 10 tum lång med en bred på 24 fot och 4 tum och ett djupgående på 11 fot och 4 tum. Hon skickades till Stilla havet för att skaffa brödfruktsplantor och transportera dem till brittiska besittningar i Västindien under befäl av William Bligh. Det uppdraget slutfördes aldrig, på grund av ett myteri ledd av den tillförordnade skepparen Fletcher Christian som seglade skeppet till vad som nu kallas Bounty Bay och bosatte sig där. För att förhindra att fartyget upptäcktes brändes skeppet den 23 januari 1790.